Vaiste
kirjoittaa, että torikauppiaat ovat huolissaan torikaupan
jatkumisesta rakennusaikana. Mitään muita torikauppiaiden
huolenaiheita Vaiste ei tuo esiin. Hän jättää tarkoitushakuisesti
mainitsematta heidän ja kaupunkilaisten yhteisen huolen mm. torin
ympärillä olevien paksujen savikerrosten vöyrymis- ja
paalutusten lahoamisvaarasta, jota tulevia tilanteita vastaamattomat
tutkimukset tai ennustukset eivät onnistu poistamaan. Vaiste ei siis
ole – hanketta kannattavien päättäjien tavoin – lainkaan
kiinnostunut kuuntelemaan torikauppiaita eikä niitä kaupunkilaisia,
jotka ylivoimaisena enemmistönä vastustavat toriparkkia. Hänen ei
tarvitse, koska hän luottaa edustamansa yhtiön tilaamaan
”tutkimukseen”, jolla selvitettiin toria liki olevien yritysten
ja niiden työntekijöiden myönteinen suhtautuminen toriparkkia
kohtaan.
Kaupunkilaisten
mielipiteen laajasti kuulematta jättämisen ymmärtää, koska he
muussa tapauksessa antaisivat tylyn tuomion toriparkille. Näin siitä
yksinkertaisesta syystä, että hanketta vastustavat eivät ole
vieläkään saaneet kauan odottamaansa vastausta ydinkysymykseen,
joka liittyy Toriparkki Oy:n poliittisten partnereiden
kaavoitustoimintaan. Sen seurauksena liikenne- ja asiakasvirrat on
tehokkaasti ohjattu – ja ohjataan edelleen – kaupungin laitamille
kaavoitettuihin ja rakennettuihin super-, hyper- ja megamarketteihin.
Sieltä löytyy hehtaaritolokulla parkkitilaa niin maan alla kuin
maan päällä – ja raikasta ilmaa riittää kaiken ikäisille.
Olisi
varsin kohtuullinen vaatimus, jos Vaiste tai joku päättäjistä
kertoisi kaupunkilaisille, miten he kääntävät nämä vuolaat
virrat takaisin kaupungin keskustaan. Takaisin niitä tuskin tuovat
Vaisteen itsevarmuutta huokuvat sanat Rakentaja-lehdessä 2.4.2012
julkaistussa haastattelussa, jossa hän toteaa, että ”toriparkki
on ehdoton edellytys sille, että Turun keskusta pysyy
elinvoimaisena". Lukijalle jäi nimittäin epäselväksi,
tarkoittiko hän sitä elinvoimaisuuden tasoa, joka keskustassa
vallitsi ennen asiakasvirtojen vyörymistä em. ostosparatiiseihin
vai virtojen nykyistä tasoa.
Vastausta
odotellessa eräs em. kaavoituspolitiikan ja toriparkin vankka
demarikannattaja kaupunginvaltuustossa kertoi minulle lähettämässään
e-mailissä, että hän joutuu vastentahtoisesti lähes päivittäin
käymään kaupunkilaitamien megamarketeissa ostoksilla. Mutta
lapsensa mukana ollessa hän ajaa aina mielellään marketeissa
asioimisestaan luopumattomien tuhansien muiden autoilijoiden tavoin
ruuhkauttamaansa keskustan katua ja ramppia pitkin maanalaiseen
autoiluhalliin, joka ei täyty liikkumatilan, raikkaan ilman,
pakokaasujen, melun ja tärinän puutteesta.
Toriparkin
sitominen torin uudistukseen ei ole oikea premissi ydinkeskustan
tarkoituksenmukaiseen kehittämiseen. Se ei yksinkertaisesti ole
Turun kaupungin ja sen asukkaiden kokonaisedun mukaista siihen
liittyvien huomattavien riskien ja veronmaksajille tulleiden ja
tulevien kohtuuttomien kustannusten vuoksi. Oikea lähtökohta ja
ratkaisu on torin ja sen vierialueen pitkäntähtäimen kehittäminen
torikaupan toimintaedellytysten parantamisen ja torimiljöön
arkkitehtoonisen, maisemallisen, kulttuuristen ohjelmasisältöjen
sekä saasteettoman ja meluttoman liikenteen suunnittelun funktiona.
Tasokkaan suunnittelukilpailun kautta saadaan niin meitä turkulaisia
kuin meidän koti- ja ulkomaisia vieraitamme (matkailijoita!)
houkuttava ja koukuttava viihtyisä, kulttuurisia elämyselementtejä
tarjoava, ympäri vuoden avoinna oleva torikeidas. Mahdollisesti
henkilöautoillaan keskustaan pyrkiville on tarjolla runsaasti tyhjää
tilaa useissa eri parkkihalleissa aivan lähituntumassa.
P.S. Aleksi Laineen erinomainen artikkeli aiheesta tämän linkin takana: http://aleksilaine.blogspot.fi/2012/06/toriparkki-kuuluu-menneisyyteen.html
P.S. Aleksi Laineen erinomainen artikkeli aiheesta tämän linkin takana: http://aleksilaine.blogspot.fi/2012/06/toriparkki-kuuluu-menneisyyteen.html