(Julkaistu 28.2.2018 Turkulainen-lehdessä)
Joukkoliikennettä kehitettäessä ratikat hoitavat liikenteen sekä kestävän kehityksen että taloudellisen kannattavuuden kannalta tarkoituksenmukaisemmin. Esimerkiksi ratikan hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi ja kustannukset/matkustaja pienemmät kuin busseilla. Jotta liikenne busseilla vastaisi kestävän kehityksen normeja, niiden moottorien tulee (tulevaisuudessa) olla hybridejä eli ne käyttävät energiakombinaationa esim. biopolttoainetta ja sähköä.
Joukkoliikennettä kehitettäessä ratikat hoitavat liikenteen sekä kestävän kehityksen että taloudellisen kannattavuuden kannalta tarkoituksenmukaisemmin. Esimerkiksi ratikan hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi ja kustannukset/matkustaja pienemmät kuin busseilla. Jotta liikenne busseilla vastaisi kestävän kehityksen normeja, niiden moottorien tulee (tulevaisuudessa) olla hybridejä eli ne käyttävät energiakombinaationa esim. biopolttoainetta ja sähköä.
Liikenne
väestömäärältään pieniin kaupunginosiin ja lähiöihin samoin
kuin syöttö- ja poikittaisliikenne ratikkareiteille on
tarkoituksenmukaista hoitaa busseilla.
Naantaliin ja Kaarinaan ratikkaliikennettä suunniteltaessa ja projektiin osallistuvien kuntien sitoutuessa kustannuksiin valtiokin tulisi paremmin mukaan rahoitukseen. On hyvin todennäköistä, että tällaisesta premissistä julkista liikennettä järkiperäisesti kehitettäessä myös EU saattaisi antaa taloudellista tukea hankkeelle.
Naantaliin ja Kaarinaan ratikkaliikennettä suunniteltaessa ja projektiin osallistuvien kuntien sitoutuessa kustannuksiin valtiokin tulisi paremmin mukaan rahoitukseen. On hyvin todennäköistä, että tällaisesta premissistä julkista liikennettä järkiperäisesti kehitettäessä myös EU saattaisi antaa taloudellista tukea hankkeelle.
Edellä
esitetyt perustelut ovat valideja ratikoiden hyväksi super- eli
nivelbusseihin nähden erityisesti silloin, kun kyseessä on
ydinkeskustan ja asumistiheydeltään suurimpien kaupunginosien sekä
sataman, ydinkeskustan ja lentokentän välisen joukkoliikenteen
kehittäminen.
Puhuttaessa
kaupunkimme suurta teollisuutta ylläpitävien matkailijoiden
palvelemisesta ja heidän viihtymisestään, ratikkakyydin tarjoama
parempi matkustusmukavuus jättää heille miellyttävän
muistijäljen Turun korkeatasoisesta joukkoliikenteestä. Kuten
suuressa maailmassa tapahtuu, elämysmatkailijat saattavat tulla
meillekin ratikoita bongaamaan. Ne vain pitää suunnitella ihailua
herättäviksi matkailunähtävyyksiksi.
Mitä
lähemmäs ydinkeskustaa tullaan, sitä enemmän bussiliikenne –
bussimäärän kasvaessa – tuottaa kaupungin uudeksi
matkailukeitaaksi ja näyteikkunaksi aiotulle keskustorin alueelle
ikävää ruuhkautumista ja melua sekä ahtauden ja epäviihtyvyyden
kokemusta. Eikä tilannetta helpota se, että bussien ja
henkilöautojen kumipyöristä irtoavan, terveydelle hyvin
haitallisen mikromuovin määrä hengitysilmassa kasvaisi vielä
nykyistä suuremmaksi.
Jouko Hemmi
Turku