LISÄÄ
AJATUKSIA KUNTAUUDISTUKSESTA – JA SEN LIEPEILTÄ
Sodan jälkimainingeissä hiellä ja yhteisöllisyyden voimalla
rakennettu hyvinvointiyhteiskuntamme ollaan nyt ns.
kuntauudistuksella syöksemässä syvän suon syövereihin.
Siitä hyvinvoinnista, joka vielä 80-luvulla aidoilla hyvinvoinnin
mittareilla mitattuna oli huomattavasti korkeammalla tasolla kuin
tänä päivänä, on pian jäljellä vain aikakirjojen merkinnät.
Muistan hyvin tuon Keynesin oppeja toteuttaneen solidaarisuuden
kulta-ajan, jolloin päättäjillä oli tahto välittää
kansalaisista ja heidän perustarpeistaan, kuten perustuslain
suomasta oikeudesta työhön.
Tänään
ei välitetä ihmisistä eikä työstä, mistä esimerkkinä käy
kontekstiin liittyvä semantiikka: nykyiset työvoimatoimistot olivat
hyvinä aikoina vallalla olleen toisistamme välittämisen kulttuurin
aitoja työnvälitystoimistoja.
Johtajatkin olivat silloin johtajia, nyt he ovat lähinnä
hallitsijoita.
Vielä
70- ja 80-luvulla kuntien itsemääräämisoikeutta ja itsehallintoa
kunnioitettiin. Katsottiin, että hyvin toimeen tulevat,
elinvoimaiset ympäryskunnat ovat alueen keskuskunnan menestyksen
turva ja tae. Suuri lama 90-luvun alussa muutti perusteellisesti
kaiken. Silloin omaksuttiin – ilmeisesti juuri osana lamasta
selviytymisen strategiaa - kansakunnan uudeksi poliittiseksi
kulttuuriksi uusliberalistinen hallintomalli, "new public management".
Sen keskeinen ominaisuus ja toimintatapa on kriisiyttää
julkishallinnon palvelut ja toiminnot sekä – niiden osoittauduttua
toiveiden mukaisesti päättäjien silmissä toimimattomiksi ja/tai
tehottomiksi – siirtää ne yksityisyritteliäsyyden varaan, mikä
tässä kontekstissa erityisesti vaikeuttaa pienten ja syrjäisten
kuntien toimintaedellytyksiä. Kokemukset tuon Yhdysvalloista
levinneen opin seurauksista ja jäljistä maassamme ovat jo ennen
kuntauudistustakin riittävän pelottavat.
Toinen
keskeinen piirre kansaa kahtiajakavan sekä työttömyyttä ja
köyhyyttä ylläpitävän opin luonteessa on kaiken keskittämisen
megalomaaninen vimma. Keskittäessään
elämisen laadun kannalta keskeiset palvelut yritysmaailman
hoidettavaksi suuriin megakuntiin kuntauudistus merkitsee toisaalta yritysten menestymiselle entistä parempia toimintaedellytyksiä - siis noissa suurissa keskuskunnissa. Mutta näistä premisseistä se on myös kuolinisku ympäristökuntien ja -kylien pienyrityksille. Sillä mitä
merkitsee niille esimerkiksi se, että näillä perifeerisillä alueilla,
joista väki kimpsuineen kampsuineen joutuu muuttamaan palvelujen perässä keskuskuntaan,
maan ja kiinteistöjen arvot romahtavat, kun taas keskuskunnassa
niiden arvot kohoavat huimasti?
Vain
suuri on kaunista. Vain raha on tärkeää! Se raha, joka tappaa
köyhtyvillä alueilla vielä kituvat pienyritykset megakuntiin ryntäävien
suuryritysten voittaessa julkishallinnon tarjouskilpailut. Se raha,
joka toimintansa kannattamattomana lopettaneilta pienyrittäjiltä
nyt entistä liukkaammin sujahtaa suuryritysten ja ulkomaisten
pääomasijoittajien taskuun. Se raha, joka lopulta tuhoaa pienet
ympäristökunnat. Se raha, joka ei enää salli syrjäkylän vanhusten,
sairaiden ja muiden hyljättyjen matkustaa megakuntaan saamaan
hoitoa, jonka hinnan kohta pääsääntöisesti ulkomailta "johdetut" yritykset ovat – liiketoiminnan pelisääntöjen
mukaan – hilanneet välttämättömyyspalveluja tarvitsevien
köyhtyneiden mummojen ja pappojen jne. ulottumattomiin.
Pääministeri
Katainen ja kumppanit ovat kuntaudistusvimmassaan väittäneet, että
kuntaliitoksia ei uudistuksessa toteutettaisi pakottamalla. Sellaiset
väitteet ovat tuulesta temmattuja. Kun hallituksen
toiminnan johtotähtenä on uusliberalistinen kehitysoppi,
hallituksen ei tarvitse muuta tehdä kuin jättää perustuslaki
noudattamatta ja käyttää valtionosuusjärjestelmää
”peukaloruuvina, jota vääntämällä nykyisiä,
itsehallinnon suojaamia kuntia pyrittäisiin taivuttamaan
'vapaaehtoisiin' kuntaliitoksiin”. (Prof. Kaarlo Tuorila Kuntarakennekirjassa: http://www.kaks.fi/sites/default/files/Polemia84_netti_KUNTARAKENNEKIRJA.pdf). Itse asiassa
näinhän on uusliberalististen oikeistohallitusten aikana jo
parinkymmenen viime vuoden aikana menetelty: kunnilta on ns.
kehysbudjetoinnin nimissä jatkuvasti vähennetty määrärahoja
peruspalvelujen vaaditusta tasosta ja riittävästä määrästä.
Tällaisen politiikan tarkoitusperät ja tavoitteet tulivatkin edellä
mainituksi.
Kansalaisyhteiskuntamme
oirehtii pahasti – ilman kuntauudistustakin. Omaksutun
yhteiskuntapolitiikan seurauksista mainitsen tässä vain pahimmat
oireet: vuodesta toiseen ylläpidetty, jatkuva yli 200 000 ihmisen
työttömyys ja sen vakavin yhteiskunnallinen seuraus köyhyys sekä
ihmisten sairastavuus (vrt. myös esimerkiksi prof. Juha Siltalan
erinomainen analyysi kirjassaan ”Työelämän heikentymisen lyhyt
historia”), vanhustenhoidon vakavat epäkohdat jne. Puhutaan myös
paljon työelämästä 'syrjäytyneistä'. Tämän sanan semantiikka
on hyvin syyllistävä. Sen asemesta tulisi käyttää sanaa
'syrjäytetty', joka paremmin kuvaa työmarkkinoiden tämän päivän pelisääntöjä
ja käytäntöjä, joiden mukaan syyllisiä ihmisten
”syrjäytyneisyyteen” ovat muut kuin maamme mahtavat ay-liike ja
työnantajat. Vastuuta työttömyydestä ja sen vakavista
seurauksista eivät siis kanna em. mahtijärjestöt, vaan se on yksipuolisesti ja yksiselitteisesti aina sälytetty heikoimmille eli ”syrjäytyneille”.
Kuntauudistus hallituksen suunnittelemalla tavalla kiihdyttäisi maaseudun autioitumista ja olisi kova isku maamme eheydelle, jopa yhteiskuntarauhalle. Mitä se merkitsisi elintarvikehuollolle ja omavaraisuudellemme, sitäkin olisi syytä pohtia. Mikäli Kataisen hallitus ei luovu
suunnitelmastaan tai muuta sitä radikaalisti, kuntauudistus tulisi entistä enemmän syrjäyttämään ihmisiä ei vain
heidän työstään ja toimeentulostaan, vaan myös satojen tuhansien ihmisten maahan, paikkaan, kotiseutuun ja
kulttuuriin sitoutunut identiteetti murskaantuisi.
Nyt
on korkea aika vahvojen vastavoimien herätä, jotta hallitus
saataisiin palaamaan ruotuun valitsemaltaan tuhon tieltä.