(Julkaistu Turkulainen-lehdessä 3.7.2013)
Turkulaisen pääkirjoituksessa ”Turun ydin kuntoon savolaisten opeilla” (12.6.2013) toimittaja Teemu Nurmi ei ota kantaa muutamiin tärkeisiin asioihin, jotka selkeästi erottavat Turun ja Kuopion toriparkit toisistaan. Kuopion parkki oli helppo rakentaa, koska se on rakennettu turvalliseen maaperään. Nurmi ei nosta esiin niitä suuria riskejä, joita Toriparkki Oy:n Turun torin maaperästä teettämät ”tutkimukset” sen turvallisuudesta eivät syystä ole osoittaneet.
Turkulaisen pääkirjoituksessa ”Turun ydin kuntoon savolaisten opeilla” (12.6.2013) toimittaja Teemu Nurmi ei ota kantaa muutamiin tärkeisiin asioihin, jotka selkeästi erottavat Turun ja Kuopion toriparkit toisistaan. Kuopion parkki oli helppo rakentaa, koska se on rakennettu turvalliseen maaperään. Nurmi ei nosta esiin niitä suuria riskejä, joita Toriparkki Oy:n Turun torin maaperästä teettämät ”tutkimukset” sen turvallisuudesta eivät syystä ole osoittaneet.
Kuopiossa
piti ”jotain tehdä, jotta keskustan vetovoima pärjää 10 km:n
päähän valmistuneen Ikean ympärille tehdyn kauppakeskittymän
kanssa”. Nurmi haluaa nirhaista Turun laidoille kaavoitettujen
menestyvien markettien liikevaihtoa ohjaamalla sieltä suuri osa
henkilöautoliikennettä keskustassa lisää melua, saasteita ja
ruuhkia synnyttävään toriparkkiin. Ei kuitenkaan torin
lähituntuman useisiin parkkihalleihin, jotka huonosti opastettuina
ovat päivittäin melkein tyhjinä. Pääkirjoituksen mukaan nämä
lähes mitään tuottamattomat hallit on jatkossakin syytä pitää
hyödyttöminä.
Yhdyn
Nurmen vaatimukseen siitä, että Turun kauppatori ja keskusta pitää
rakentaa viihtyisämmäksi – ja nopeasti. Kaikki hidastelu sen
osalta tuottaa niin taloudellisia kuin imagollisia menetyksiä
kaupungillemme. Mutta minulle jäi epäselväksi se, mitä hän
tarkoittaa sillä, että ”Kauppatori näyttää (…) autiomaalta,
jossa lämminhenkinen terassi osoittautuu jatkossakin kangastukseksi,
jos Turussa ei todellakaan aiota palastella keskustan kehittämisestä
pienemmiksi osiksi”.
On
selvää, että keskustan kovasti kaivatun uuden ilmeen osia ei
toteuteta yhdellä kertaa. Mutta mitkä ovat nuo pääkirjoituksessa
mainitut palastelun pienemmät osat? Kaupunginhallinnon ja
Toriparkki Oy:n osakkaiden yhteistyön tuloksena ydinkeskustan
”kehittämiseksi” laaditusta toriparkkiasemakaavasta niitä ei
löydy. Tokkopa kaupungin keskusvirastoston pöytälaatikostakaan,
sillä sieltä ne olisivat kuntien tiedottamisvastuusta annetun lain
mukaan tulleet julkisuuteen jo 30 vuotta sitten. Saman lain voimalla
kaupunki tiedottaa kansalaisilleen aktiivisesti ratikkahankkeen eri
valmisteluvaiheista!
Toriparkin
vastustajat ovat väsymättä ja perustellusti tuoneet esille sen,
että ydinkeskustan suunnittelun tulee lähteä kaupunkilaisten
yhteisistä toiveista ja intresseistä. Kaupunginhallinnon
tulee siis ydinkeskustan kehittämisen osalta harrastaa samaa
kaupunkilaisten aktiivista kuulemista kuin heille varmaankin yhtä
tärkeän ratikkahankkeen prosessoinnissa. Keskustan kehittämisen
viitattu vaiheistaminen on tarkoituksenmukaista kokonaissuunnittelua,
joka ottaa kaupunkilaisten mielipiteet riittävästi huomioon. Vain
näistä premisseistä kulttuuri- ja elämysmatkailu, kestävä
kehitys, kevyt- ja joukkoliikenne (myös ratikkaliikenne),
arkkitehtuuri ja visualisointi (ydinkeskustan/torin ilme) jne. sekä
torikaupan toimintaedellytysten parantaminen saavat ansaitsemansa
paikan ja arvostuksen tulevaisuuteen tähtäävässä hyvässä
kaupunkisuunnittelussa – ja keskustan kehittämissuunnitelmassa.
Toriparkin rakentamiseen ehdollistettu asemakaava ja sen ei-julkiset
”johdannaispalastelut” ovat kaupunkilaisten tahdon ja kaupungin
kokonaisedun vastaisia.