Haastattelun 22.5. pohjalta Hufvudstadsbladet-lehdessä 4.6.2012 julkaistu artikkeli otsikolla "ALLT FLER VILL HA MEDBORGARLÖN"
HAASTATTELUSSA ESITETTÄMIÄNI AJATUKSIA PERUSTELUINA PERUSTULON VÄLTTÄMÄTTÖMYYDELLE
Suomessa
on parin viime vuosikymmenen aikana tapahtunut raju
yhteiskuntarakenteiden muutos. On siirrytty lähes täystyöllisyyden
tarjonneesta teollisuustuotannon aikakaudesta epävarmuuden ja
vuodesta toiseen jatkuvan suurtyöttömyyden aikaan turvattomien
määräaikais-, pätkä- ja silpputöiden määrittäessä ihmisten
jokapäiväistä elämän laatua.
Olemme
yksimielisiä siitä, että asiallisen korvauksen sisältävä työ
turvaa parhaiten säällisen toimeentulon ja elämisen laadun.
Todellisen elämän realiteetit näyttävät kuitenkin aivan
toisenlaisilta. Työn tekemisen edellytykset ja mahdollisuudet eivät
ole kaikille samat. Kaikkien kynnelle kykenevien tehdessä jotain
tuottavaa ja hyödyllistä itselleen ja yhteiskunnalle vanhentunut
sosiaaliturvajärjestelmämme, työmarkkinaosapuolet (ns.
kolmikanta) ja jopa lainsäädäntömme eivät tunnista – eivätkä
tunnusta – työn luonteessa ja sisällöissä tapahtunutta suurta
muutosta. Valtaeliitillä ei syystä ole myöskään ollut tarvetta
”havaita” ihmisten toimeentulossa ja elämisen laadussa
tapahtunutta selkeää heikennystä. Näin on asianlaita siitä
huolimatta, että Suomen virallinen diskurssi pitää edelleen kiinni
siitä, että Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio ja että
valtakunnassa on kaikki hyvin.
Ehken
kaikkein eniten kummastusta herättää se, että näin merkittävä
työmarkkinoiden rakennemuutos ei ole kolmikantaneuvotteluissa
aiheuttanut minkäänlaista tarvetta korjata työmarkkinoiden
toimintamalleja vastaamaan nykyaikaisen työn sisältöjä. Näin on
onnistuttu säilyttämään työmarkkinoiden vanha arvomaailma ja
ay-liikkeen status quo kokopäivätyösuhteissa olevien työläisten
etujen lisäämisautomaattina. Syystä on perusteltua
aihetta esittää retorinen kysymys. Kenenkähän edun mukaista
mahtaa olla se, että valtakunnan työn sisältöjä ja ehtoja
määrittävä kolmikanta ylläpitää vuodesta toiseen yli 200 000
ihmisen suurtyöttömyyttä ja siitä johtuvia vakavia sosiaalisia
ongelmia?
Tuossa
pyhässä kolmiyhteydessä ovat takuumiehinä lainsäätäjät.
Voidaankin syystä väittää, että ne mittavat ongelmat, jotka
työmarkkinaosapuolet ja kokopäiväiseen palkkatyöhön sidoksissa
oleva sosiaaliturvajärjestelmämme aiheuttavat kansallemme, ovat
pääasiassa juridisia, vaikka tiedämme, että lainsäätäjienkin
työn takana vaikuttavat vahvasti heidän asenteensa ja poliittiset
tarkoitusperät. (Vrt. oik.tiet.prof. Jyrki Tala: ”Lainsäädännön
Top down” ja ”lainsäätäjät eivät seuraa säätämiensä
lakien vaikutuksia kansaan”.)
Tarkastelen seuraavassa parilla esimerkillä näitä juridiikan koukeroita lähinnä
kadunmiehen näkökulmasta.
Ensiksi.
Perustuslain 18 § Oikeus työhön (…) on heivannut
vaikuttavuutensa työstään ja yhteiskunnallisesta aktiivisuudestaan
syrjäytetyn ihmisen osalta. Tärkeä moraalifilosofinen kysymys
kuuluu: mitä me teemme sellaisella oikeudella eli lailla, joka
toimii – ja toteutuu – vain tietyn kansanosan hyväksi? Mutta
suuri määrä ihmisiä jää sen hedelmistä osattomiksi.
Toiseksi.
Tasa-arvolain hengen vastaisesti ”työtön” ('työtön' terminä
on har-haanjohtava, koska kaikki tekevät jotain tärkeää elantonsa
eteen) on saatettu muihin työmarkkinoilla läsnä oleviin
kollegoihinsa verrattuna totaalisti eriarvoiseen asemaan.
Työmarkkinoilla läsnä olemisen velvollisuudesta pääsevät toiset
nauttimaan asiallisen toimeentulon turvaavan palkkatyön statuksen
hedelmistä täysimääräisesti, toisten läsnäolevien on sen
sijaan tyydyttävä orjuuttavaan kohteluun tuon kokopäiväisen
palkkatyön statuksen puuttumisen johdosta. Muutkaan lait eivät
tilannetta muuksi muuta.
Kolmanneksi.
Työmarkkinoiden käytettävissä olevilta ”työttömiltä” –
muilta kuin ns. virallisen työpaikkansa säilyttäneiltä – on
yhteiskunnallisesti tärkeän, mutta kansan tahdon vastaisesti
säätämättä jääneen lain nojalla evätty pääsy
kolmikantaneuvotteluihin (vrt. esimerkiksi Valtakunnallinen
työttömien yhdistys). Näin on tehty myös Suomen 200
000 yrittäjälle, joista 140 000 on pien- tai yksinyrittäjiä.
Kaikkien
lakien ja asetusten – ja kolmikantayhteisön – estämättä lähes
puolelta miljoonalta ihmiseltä on siten viety edustuksellisen
demokratian mandaatti ja oikeus osallistua heitä – ja koko kansaa
– koskevien elintärkeiden asioiden päätöksentekoon!
Neljänneksi.
Radikaalisti muuttuneen työn luonteen ja sisältöjen olosuhteissa
aikaisempaa aivan toisenlaiseksi muuttuneen yhteiskunnan voimassa
olevat lait eivät tunnista eivätkä tunnusta työstään
irtisanotun kokeneen, osaavan, ammattitaitoisen, autonomisen ja
luovan ihmisen tarpeita ja toiveita tilanteessa, jossa hän haluaa
edelleenkin toimia yhteiskunnan aktiivi jäsenenä ja antaa sille
arvokkaan panoksensa – meidän kaikkien hyväksi.
Näiltä
ihmisiltä kolmikantapöytään pääsyn kieltämisen valossa voi
todeta, että kaikki mahdollinen on tuossa pöydässä istuvien
toimesta tehty, jotta sen ulkopuolelle jätettyjen täysipainoinen
panos nykytyön markkinoilla estettäisiin tai tehtäisiin
äärimmäisen vaikeaksi. Miksi lainsäätäjä tästä huolimatta
vaatii, että ”työttömien”, jotka joka tapauksessa
työskentelevät, ovat aktiivisia ja luovia elääkseen ja
toimiakseen hyödyllisinä yhteiskunnan jäseninä, tulee olla läsnä
sellaisilla työmarkkinoilla, joilta he – saman lainsäätäjän
estämättä – eivät saa samaa säällisen toimeentulon oikeutta
ja ihmisarvoista kohtelua kuin heidän kollegansa?
Tällaisen
politikoinnin ja päätöksentekomentaliteetin seurauksena
irtisanotut ihmiset syrjäytetään (eivät he omasta tahdostaan
syrjäydy, vaikka päättäjät käyttäessään 'syrjäytynyt'-termiä
julkisesti niin uskottelevat) yhteiskunnalliseen tuotantoon ja
toimintaan osallistumisestaan tilanteeseen, jossa fundamentaalisten
lakien vaikutusten tai niiden puuttumisen johdosta heidän
hyvinvointinsa ja ihmisoikeutensa jäävät toteutumatta. Heitä on
syystä helppo pitää syyllisinä työstään irtisanomiseen. He
joutuvat uhrin asemaan. Heidät alistetaan ns. hyvinvointivaltion ns.
sosiaaliturvajärjestelmän käsittelyyn, jonka läpitunkemattomassa
tukiviidakossa ja armottoman viranomaiskontrollin kurimuksessa he
tekevät kaikkensa päästäkseen takaisin asiallisen toimeentulon
palauttavaan palkkatyösuhteeseen – työhön, jota edes maamme
mahtavin päättävä elin, tuo vapaamuurarien sisäsiittoinen
tupo-kerma, ei viitsi heille tarjoa.
Työ
nykyjärjestelmässä sosiaalisen kansalaisuuden ehtona on petollinen
kansalaisoikeus, koska työstään vastoin tahtoaan pois potkittu
kansalainen saa niskaansa moninkertaiset rangaistukset – minkään
lain estämättä.